sabato 18 aprile 2015

Charles Joshua Chaplin and the boundless grace of his paintings.










Charles Joshua Chaplin nacque l'8 giugno dell'anno 1825 nel Les Andelys, Eure, Francia, da madre francese, Olympia Adelle Moisy, e da padre inglese - John Chaplin era un rigattiere d'oggetti d'arte che provenivano dall'Inghilterra; dopo aver  studiato presso l'Ecole des Beaux-Arts di Parigi dal 1840, e aver preso lezioni private nello studio di Michel Martin Drolling, nel 1845 espose il 'Ritratto della madre dell'artista' al Salon de Paris, la mostra d'arte ufficiale della Académie des Beaux-Arts, presentandosi sia come ritrattista che come paesaggista e, grazie al successo che da allora riscosse, qualificandosi così come uno dei pochi artisti che godettero di successo ancora in vita.
nato come pittore dei paesaggi della campagna circostante Auvergne, una contea situata nel cuore della Francia, si dilettò in giovane età anche nel ritrarre composizioni floreali anche se il suo stile può decisamente essere inquadrato nel movimento artistico del Realismo che nella Francia tardo ottocentesca prese il sopravvento sul Romanticismo in cui era invece coinvolto l'intero vecchio continente.

A poco a poco alle tonalità del fango utilizzate da Chaplin si sostituiscono le sfumature del rosa, del grigio e del bianco, che diedero ai suoi modelli una opalescente carnagione madre-perlata; dopo aver dipinto ritratti ed aver sperimentato le sue abilità nell'ambito della pittura ornamentale, Chaplin comprese, a partire dal 1850 circa, che i suoi soggetti preferiti erano quelli che incarnavano la grazia femminile vista nei momenti di vita quotidiana di una giovane donna, ritratta in differenti pose, dal canto, 





al riposo,











alla lettura,













al momento del rigoverno della casa







come se catturata casualmente, 






con leggerezza e noncuranza, ponendo l'accento sugli elementi decorativi del dipinto.
I suoi ritratti di donne e ragazze, spesso in pose sensuali e collocate in ambienti sfumati, adorne di abiti trasparenti,





attirarono l'attenzione dell'alta società e dell'aristocrazia parigina durante la Terza Repubblica francese (1870-1940) facendosi garanzia di successo e di agio, tanto che fu uno dei pittori più popolari del suo tempo.

L'Imperatrice Eugenia



Empress Eugénie by Disderi



moglie di Napoleone III e grande ammiratrice dello "stile Pompadour", rapidamente cadde sotto l'incanto dello stile neo-rococò di Chaplin che divenne a far presto parte degli artisti preferiti a corte. Nel 1859, quando il suo ritratto di Aurora venne bandito dai giudici del Salon definito "troppo eroticamente allusivo", Napoleone III accorse in sua difesa e fece rimettere in gara il dipinto. In tarda età Chaplin venne anche valutato per la decorazione d'interni, tanto che ricevette l'incarico di ripristinare gli interni delle camere dell'Imperatrice. 

Tra le altre opere che gli furono commissionate vanno citate la pittura delle porte e dei numerosi pannelli vetrati che le sovrastavano nel Salon des Fleurs al Palais de le Tuileries, oggi purtroppo non più esistente, poiché distrutto da un incendio nel 1871 venne velocemente demolito, e la decorazione al Salon de l'Hémicycle del Palais de l'Elysée.

Ammirato al suo tempo anche da personaggi celebri quali Émile Zola, Théophile Gautier ed Édouard Manet, oggi i suoi dipinti sono sparsi tra collezioni private e grandi pinacoteche un po' in tutto il mondo, dalla Francia, al museo dell'Hermitage a San Pietroburgo agli Stati Uniti, alla Gran Bretagna.


Spero di avervi intrattenuto con un argomento capace di trovare rispondenza nella delicatezza dei vostri animi, cari amici e lettori, almeno tanto quanto ha toccato me; come sempre prendo congedo da voi con tutto il mio affetto e la mia gratitudine, ma non prima di avervi augurato ogni bene.

A presto  




















- picture 1


- picture 2


- picture 3



Charles Joshua Chaplin was born on June 8th, 1825 in Les Andelys, Eure, France, from a French mother, Olympia Adelle Moisy, and an English father - John Chaplin was a broker of art objects coming from England; after studying at the Ecole des Beaux-Arts in Paris from 1840, and taking private lessons in the study of Michel Martin Drolling, in 1845 he exhibited the 'Portrait of the Artist's Mother' at the Salon de Paris, the official exhibition of the Académie des Beaux-Arts, introducing himself both as a portrait and a landscape painter and, thanks to the success that since then he was able to have, we may say that he can be qualify as one of the few artists who enjoyed their success still alive.
Born as a painter of the landscapes of the countryside surrounding Auvergne, a county located in the heart of France, he delighted himself as a young man also in portraying floral arrangements although his style can definitely be framed in the art movement of the Realism that in France, during the late XIXth century took over Romanticism on which, instead, it was involved the entire old continent.

Gradually, little by little, the hues of the 'mud' used by Chaplin were replaced by the soft shades of pink, grey and white, who gave his models an opalescent mother-pearled complexion; after painting portraits and experiencing his skills in painting ornamental, Chaplin understood, from about 1850, that his favorite subjects were those who embodied the feminine grace seen in moments the everyday life of a young woman, portrayed in different poses, such as while singing




- picture 4





or resting



- picture 5


- picture 6


- picture 7


- picture 8




or during her reading moments,




- picture 9


- picture 10


- picture 11


- picture 12


- picture 13




or while doing the washing-up



- picture 14


- picture 15




as if she would captured by chance,




- picture 16


- picture 17




lightly and carelessly, with an emphasis on the decorative elements of the painting.
His portraits of women and girls, often in sensual poses and placed in shaded backgrounds, wearing transparent clothes,




- picture 18




caught the attention of the high society and the aristocracy in Paris during the French Third Republic (1870-1940) making warranty of success and ease, that's why he became one of the most popular painters of his time.

The Empress Eugénie,




- picture 19 - Empress Eugénie by Disderi




wife of Napoleon III and great admirer of "Pompadour style", quickly fell under the spell of the neo-rococo fashion of Chaplin's painting who became soon part of the favorite artists at court. In 1859, when his portrait of Aurora was banned by the judges of the Salon defined "too erotically suggestive", Napoleon III saw in his defense, and he put in the painting in contest again. 
In old age Chaplin was also evaluated for interior decoration, so much so that he was commissioned to restore the interior rooms of the Empress.

Among the other works that he did we can mention the painting of the doors and numerous glass panels that hung over them in the Salon des Fleurs at the Palais de le Tuileries, we cannot, alas, admire anymore, since it was destroyed by a fire in 1871 and was quickly demolished, and the decoration at the Salon de l'Hémicycle of the Palais de l'Elysée.

Admired in his time even by celebrities such as Émile Zola, Theophile Gautier and Édouard Manet, today his paintings are scattered among private collections and major art galleries a bit all over the world, from France, to the Hermitage in St. Petersburg to the United States, to Great Britain.


I hope I have amused you with a topic that find correspondence in the delicacy of your hearts, dear friends and readers, at least as much as it touched me; as always I take leave of you with all my affection and gratitude, but not before having wished you all the best.


See you soon  















This post is linked up to the lovely blog






lunedì 13 aprile 2015

FOR THE LOVE OF GARDENING - Henrietta Lady of Luxborough.




GARDENING IS ONE OF MY DELIGHTS; AND I CAN AMUSE MYSELF IN PROJECTS FOR IMPROVE A QUARTER OF AN ACRE AS MUCH AS IF HIS MAJESTY HAD GIVEN ME THE CARE OF KENSINGTON GARDENS. 

Catherine Talbot ( 1721 - 1770 ) 1 



Se vi lasciate prendere per mano quest'oggi vi porto con me 
nel XVIII secolo, quando ormai il giardinaggio si era consolidato 
quale attività di svago prettamente femminile.



Fino a solamente un secolo prima per il giardinaggio era considerato necessario quell'ingegno che unicamente del sesso maschile era ritenuto appannaggio e perciò a quello femminile veniva lasciata la cura del Kitchen Walled Garden, l'orto diremmo oggi, dove qua e là faceva la sua amabile comparsa qualche corolla da bulbi o sementi annuali; con il definirsi della politica quale 'impegno' sempre più coinvolgente la classe sociale nobile-aristocratica, il tempo per il giardinaggio venne meno e perciò esso venne affidato ad abili giardinieri, spesso seguiti dalle Ladies che rimanevano a casa e che talvolta, con grande diletto, ad insaputa dei mariti, li affiancavano. maturando passione per questa nobile attività.




Il volto soave della nobildonna che vedete ritratta nel dipinto qui sopra, uno dei pochi che di lei possediamo, è quello di Henrietta St.John, una deliziosa aristocratica che al giardinaggio legò il suo nome e la sua vita, anche se molto raramente se ne fa menzione ed, analogamente, i suoi meriti vengono riconosciuti.

Nata quale unica figlia femmina di Henry, visconte di St.John, e della sua seconda moglie, Angelica Magdalena, nota al suo tempo per le proprie doti di poetessa e scrittrice, di indole docile ed amabile, aveva un solo grande 'difetto', quello di aver raggiunto i 28 anni di età senza ancora essersi maritata e perciò il 20 giugno 1727 la giovane, allora considerata decisamente 'matura', fu forzata ad accettare il matrimonio con il nobile Barone Robert Knight di Burrells, Warwickshire, ma molto presto il matrimonio cadde in disgrazia a partire da quando il marito iniziò con il sospettare una relazione della moglie con Charles Peters, il suo medico.


 Horace Walpole riferisce che ella recava un ritratto del marito che le adornava i capelli quale segno del suo amore e rispetto per lui, ma un ulteriore sospetto causò la definitiva rottura del matrimonio: John Dalton lavorava come tutore al Castello di Hertford, residenza di Lady Frances Seymour-Conway, Contessa di Hertford, amica di Henrietta e dello stesso Dalton; divenuto amico anche della giovane sfortunata Henrietta, Dalton, ammirato anche come poeta, fu la causa definitiva della separazione dei coniugi Knight che avvenne nel 1736.

Ripudiata dal marito che le impedì anche di vedere i loro due figlioli per il resto della sua vita, Henrietta venne relegata con pochissimo denaro ed il divieto di comunicare anche con gli amici presso Barrell Estate, una proprietà della famiglia nota per la natura selvaggia del luogo, dal 1554 appartenente ai Knights.

Completamente dimentica dei suoi nobili natali si appellò a tutte le proprie energie per dare vita ad una sorta di fattoria in cui allevava 'Tacchini, anatre, polli e faraone' e una ricca varietà di verdure, spesso ottenute dai semi forniti da suo fratello, che sempre le rimase fedele. Lattuga, meloni e cetrioli erano un successo regolare. 



At the Cottage door, Helen Allingham (1848 - 1926)





Baking Bread, Helen Allingham





Feeding the Kittens, Helen Allingham



Quasi condannata a proseguire la propria esistenza nel silenzio e nella solitudine, la povera Henrietta cercò di adoperarsi per ridare vita a questo luogo desolato,



The Staircase, Helen Allingham



curando in un secondo tempo anche lo spazio verde e trovando immenso diletto nel giardinaggio, anzi, in tutta onestà, è lecito dire che il giardinaggio divenne per la povera Lady l'unica ragione di vita; memore degli insegnamenti che le furono impartiti in giovane età dalla nonna materna e dalla madre, cominciò con il bonificare il luogo, piantare nuovi cespugli ( a lei si deve l'aver coniato il termine 'shrubbery' - arbusti -anche se si tende a  dimenticarlo ) ed alberi, eliminando quelli che, nati spontanei, potevano 'disturbare' la percezione prospettica dello spazio all'aperto ... Henrietta si andava così, del tutto inconsapevolmente, qualificando come la prima paesaggista della storia.

Al di fuori della parte così selvaggia Henrietta diede vita ad uno splendido giardino. Aveva costruito un 'ha-ha' per tenere lontani gli animali, segnò gli alberi da eliminare per creare un paesaggio visivamente emozionante evitando di sacrificare lo spazio necessario per i fiori e la frutta, assaporando la sfida di porre una panchina - o 'cattura-sguardo 'come lei le chiamava - anche se aveva pochi visitatori capaci di godere dei panorami ella che aveva creato. 3 

Ma dal giardinaggio si trae un diletto che innanzitutto è giovevole per lo spirito di chi lo pratica, poiché quasi come se osservando la vita che si genera e si rinnova dalla terra, questi trovasse rispecchiato in tutto ciò sé stesso e percepisse la forza creatrice della natura, più potente di ogni preparazione farmacologica ed ogni terapia.
Io stessa ho scoperto il giardinaggio ed ho dato vita alle zone più intimistiche e forse poetiche del mio grande ed la tempo selvaggio giardino in un momento di profondo turbamento, in cui credevo di aver smarrito per sempre la speranza e la possibilità di poter godere di qualsiasi forma di serenità; trascorrevo ore ed ore in un lavoro che dapprincipio fu molto faticoso, poi si fece di pazienza ed infine di manutenzione e di grande, grandissima soddisfazione, quella che si prova nel sentirsi vivi a dispetto delle avversità che fanno parte della vita.

Proprio negli anni in cui Henrietta si adoperava a Barrel Estate ( 1775 ) nasceva Friederich Schelling, filosofo tedesco appartenente con Fichte ed Hegel alla corrente dell'Idealismo, che identificherà nella natura «lo specchio finito dell'infinito»: egli sosteneva che essa avesse un'anima ed una forza vivificatrice che si attiva in forme sempre più perfette nel superamento del dualismo con lo spirito essendo essi due aspetti di uno stesso principio assoluto.

Ed infine, per concludere, mi piace citare le parole che alcuni giorni fa scrisse in un  commento proprio qui, su ~ My little old world ~ il DrSc Giuliano Russini




" C'è più potere ed energia in un boccio di fiore che si schiude, che negli arsenali di tutti gli eserciti di questo pianeta".



A presto, miei cari amici e lettori  













Bibliografia:

Catherine Horwood, GARDENING WOMEN - THEIR STORIES FROM THE 1600 TO THE PRESENT, Virago Press, Great Britain, 2010;

Jane Brown, My Darling Heriott: Henrietta Luxborough, Poetic Gardener and Irrepressible ExileHarper Collins, .....




Citazioni: 

1 - Catherine Horwood, GARDENING WOMEN - THEIR STORIES FROM THE 1600 TO THE PRESENT, Virago Press, Great Britain, 2010, pag. 99;

2 - Ibidem, pag. 93;

3 - Ibidem, pag. 94.












GARDENING IS ONE OF MY DELIGHTS; AND I CAN AMUSE MYSELF IN PROJECTS FOR IMPROVE A QUARTER OF AN ACRE AS MUCH AS IF HIS MAJESTY HAD GIVEN ME THE CARE OF KENSINGTON GARDENS. 

Catherine Talbot ( 1721 - 1770 ) 1 





If you were allowed to join hands today I bring with me

in the eighteenth century, when it had consolidated gardening

as a leisure activity feminine.





Until just a century earlier for gardening was considered necessary that kind of intelligence which only of males was considered the prerogative and therefore to women was left the care of the Kitchen Walled Garden, where here and there made its amiable appearance some annually corolla from bulbs or seeds; with the defined of politics as 'commitment' increasingly engaging the noble-aristocraticsocial class, the time for gardening wasn't enough anymore and then it was entrusted to skilled gardeners, often followed by the Ladies who remained at home, and who sometimes, with great delight, without the knowledge of their husbands, flanked them, maturing passion for this noble activity.



- picture 1



The sweet face of the noblewoman you see portrayed in the painting above, one of the few of her we own, is Henrietta St.John's, a delicious aristocratic who linked her name and her life to gardening, though very rarely it is mentioned and, similarly, her merits are recognized.

Born as the only daughter of Henry, Viscount of St.John, and his second wife, Angelica Magdalena, known as a poet and writer, docile and sweet-natured, she had only one big 'defect', that of having reached 28 years of age without getting married and that's the reason why on June 20th, 1727, the young, then definitely considered 'mature', was forced to accept the marriage with the noble Baron Robert Knight of Burrells, Warwickshire, but very soon this marriage fell out of favor from when her husband began to suspest a relationship of hers with Charles Peters, his doctor.



- picture 2 on the left - Horace Walpole says that she bore a portrait of her husband that adorned their hair as a sign of her love and respect for him, but another suspect caused the final breakdown of the marriage: John Dalton worked as a tutor at Hertford Castle, the residence of Lady Frances Seymour-Conway, Countess of Hertford, friend of Henrietta and of Dalton too; when he became a friend of the unfortunate young Henrietta, Dalton, also admired as a poet, was the definitive cause of the separation of the Knights that occurred in 1736.

Divorced from her husband that prevented her even to see their two children for the rest of their lives, Henrietta was relegated with very little money and prohibited to communicate with her friends at Barrell Estate, a property of the family known for the wild nature of the place, belonging to the Knights from 1554.
Forgetting completely her noble birth and appealed to all her energies, she tried to create a kind of farm where she raised 'Turkeys, ducks, chickens and guinea-fowl' and a varied vegetable plot, often from seeds provided by her brother, who always remained loyal to her. Lettuce, melons and cucumber were a regular success. 2




- picture 3 - At the Cottage door, Helen Allingham (1848 - 1926)


- picture 4 - Baking Bread, Helen Allingham


- picture 5 - Feeding the Kittens, Helen Allingham


Almost doomed to continue her existence amongst silence and solitude, the poor Henrietta tried to work to restore life in this desolate place



- picture 6 - The Staircase, Helen Allingham



devoting herself trying to restore, then, the green space and finding immense pleasure in gardening, indeed, in all honesty, it is permissible to say that gardening became for this poor Lady the only reason for living; mindful of the lessons that were taught as a young girl by her maternal grandmother and mother, she began with the clean up the place, planting new bushes (she was responsible for the coining the term 'shrubbery' even if history tends to forget ) and trees, eliminating those that, born spontaneously, could 'disturb' the perspective perception of the open space ... and Henrietta, unconsciously for sure, in this way, was going to qualify herself as the first landscape gardener in history.

Out of the wilderness Henrietta created a substantial garden. She had a ha ha built to keep out to encroached animals, she markead out trees to create a visually exciting landscape while making no sacrifices in the space needed for flowers and fruit, she relished the challenge of placing a seat - or 'eye-traps' as she called them - althought she had few visitors to enjoy her vistas. 3 


But gardening is a delight that draws first its beneficial to the spirit of those who practice it, because it's almost as if observing the life that creates and renews the earth, it can find itself reflected in everything and perceives the creative power of nature, more powerful than any drug preparation and each therapy.

I myself have discovered gardening and gave life to the most intimating and perhaps poetic corners of my large and at the time still wild garden in a moment of profound anxiety, in which I thought I had lost forever the hope and the chance to enjoy any form of serenity; I spent hours and hours in a work that at first was very tiring, then requiring patience and finally maintenance and then arrived a great, great satisfaction, that satisfaction you can feel when you feel yourself alive in spite of the adversities which are part of life.

Just in those years when henrietta was working so hard at Barrell Estate (1775) was born Friedrich Schelling, a German philosopher who, with Fichte and Hegel, belonged to the current of Idealism, and will identify the Nature as the "the finished mirror of the Infinity": he argued that it had a soul and a vivifying force that is active in ever more perfect forms in overcoming the dualism with the spirit since they are two sides of the same Absolute Principle.

And finally, I would like to quote the words that some days ago, right here, on ~ My little old world ~, DrSc Giuliano Russini wrote in a comment:




"There is more power and energy in a budding flower that's going to open, that in the arsenals of all the armies of this planet."




See you soon my dearest friends and readers  

















Bibliography:

Catherine Horwood, GARDENING WOMEN - THEIR STORIES FROM THE 1600 TO THE PRESENT, Virago Press, Great Britain, 2010;

Jane Brown, My Darling Heriott: Henrietta Luxborough, Poetic Gardener and Irrepressible ExileHarper Collins, ...




Quotations: 

1 - Catherine Horwood, GARDENING WOMEN - THEIR STORIES FROM THE 1600 TO THE PRESENT, Virago Press, Great Britain, 2010, page 99;

2 - Ibidem, page 93;

3 - Ibidem, page 94.






This post is linked up to:






martedì 7 aprile 2015

Queen Victoria, the Scottish Highlands, Balmoral Castle ... and John Brown.



On 1 September 1842 Queen Victoria and Prince Albert landed at Grandton Pier for their first glimpse of Scotland.



They were to visit Edimburgh ed eventually the Highlands, 'where no Sovereign of England has ever been since the Union & non perhaps before, excepting Charles II'. More than thirty years later, when the queen was visiting Glencoe, she felt, 'a sort of reverence in going over these scenes, in this most beautiful country, which I am proud to call my own, where there was such a loyalty to the family of my ancestors. For Stuart blood is in my veins & I am now, their representative & the people are as devoted & loyal to me as they where to that unhappy Race'.



Luncheon at Cairn Lochan by Caarl Haag, 1865, from Delia Millar, QUEEN VICTORIA'S Life in the SCOTTISH HIGHLANDS depicted by her watercolour artistsPhilip Wilson Publishers Limited, London, 1985, table XXII





 Morning in the Highlands- the royal family ascending Lochnagar by Carl Haag, 1853, detail




Il 1 settembre 1842 la Regina Vittoria e il Principe Albert atterrarono a Grandton Pier per il loro primo 'assaggio' di Scozia. Avevano l'intenzione di visitare Edimburgo ed infine le Highlands, 'dove nessun sovrano d'Inghilterra era mai stato da quando l'Unione esisteva e forse neppure prima, eccetto Carlo II'. Più di trent'anni dopo, quando la regina era in visita a Glencoe, riferisce di aver avvertito, 'una sorta di riverenza nell'addentrarmi in questi scenari, in questo paese talmente bello, che sono orgogliosa di definire mio, dove c'era una tale fedeltà alla famiglia dei miei antenati. Poiché il sangue Stuart scorre tutt'ora nelle mie vene e sono tuttora loro rappresentante il popolo è devoto e leale con me come fu a suo tempo con quell'infelice Gente '. 19

Tanto Victoria quanto il Principe Albert rimasero entusiasti di questo loro primo viaggio in una terra ancora sconosciuta, ed il fascino che essi colsero promanava sia dalla natura talmente caratteristica del paesaggio che dal temperamento ancora così spontaneo degli abitanti; 

" Al loro ritorno al sud, il Principe Alberto scrisse a sua nonna: "La Scozia ha fatto un'ottima impressione su entrambi; il paese è davvero molto bello, anche se duro e maestoso, perfetto per sport di ogni tipo (Egli aveva soprattutto in mente la caccia al cervo) l'aria notevolmente pura e leggera rispetto a quella che abbiamo qui. Le persone sono più naturali, e contraddistinte dall'onestà e dalla semplicità che da sempre caratterizzano gli abitanti dei paesi di montagna, che sono lontano dalla città'." 2



Queen Victoria Sketching at Loch Laggan by Sir Edwin Landseer, 1847




In un luogo talmente affascinante, in cui per numerose volte ancora si recarono i sovrani dal 1842 al 1848, non rimaneva che trovare una dimora in cui poter alloggiare durante i periodi di caccia e di vacanza con l'intera famiglia; la scelta cadde sul vecchio Balmoral Castle edificato originariamente da Sir William Drummond nel 1390 



Balmoral Castle, drawn by W.Leitch, engraved by J.Godfrey, edited 1875




acquistato dal Principe Albert, pur senza averlo mai visto prima, il 17 febbraio 1848 e l'8 settembre del medesimo anno Egli e la Sua Regina arrivarono a prendere possesso dell'intera proprietà, avviando una serie di lunghe trattative che si conclusero solamente il 22 giugno 1852 quando dell'intera tenuta divennero gli effettivi ed unici proprietari; una volta che la totalità del terreno fu acquistato, il Principe Albert decise di ricostruire l'antico edificio non era ritenuto da lui adeguato alle esigenze della sua grande famiglia e, scelto William Smith di Aberdeen quale architetto più qualificato, egli gli fece costruire un nuovo edificio situato a 100 metri a nord-ovest rispetto all'edificio originario, in modo da poter continuare ad occupare la vecchia residenza mentre il nuovo castello era in via di edificazione.

'MY DEAR PARADISE IN THE HIGHLANDS', così ebbe a definire il nuovo castello la regina Victoria nel suo diario, trovando in esso il luogo più appropriato per le vacanze estive dell'intera, numerosa, famiglia reale.







Seguita dai pittori Sir Edwin Landseer e Carl Haag ella ebbe modo di trovare quasi redatto sotto forma di cronaca illustrata ogni suo viaggio in Scozia, dove sia Ella che il Principe Consorte potevano dedicarsi con estrema libertà a momenti di intimità familiare, scevri da ogni impegno politico o mondano ...

A tale proposito vi svelo una curiosità: mentre Victoria era in vacanza a Balmoral alcuni terroristi di matrice Irlandese organizzarono un complotto per rapire la 48enne regina, questo è quanto è stato svelato da files ufficiali tenuti segreti per quasi 150 anni, e sembrava che quello fosse il luogo ideale poiché: "Essi credono che Sua Maestà vada in giro per il paese con poco seguito, nessuna guardia e che non ci sarà alcuna difficoltà nel compiere il loro progetto.", così reca scritto la nota ufficiale anche se, come altre volte, fortunatamente tale progetto venne scoperto e sventato per tempo.



Queen Victoria, Prince Albert and royal retinue fording the River Tarff in Glen Tilt by Carl Haag, 1861





Salmon Leistering in the River Dee: the Prince of Wales and Prince Alfred , Guided by John Macdonald, Returning from Salmon Spearing by Carl Haag, 1854, from the Royal Collection Trust, © Her Majesty Queen Elizabeth II





Evening at Balmoral Castle, The Stags Brought Home by Carl Haag, 1853




In Scozia Ella visse momenti talmente preziosi che volle raccogliere nelle pagine di un diario privato che trovò pubblicazione nell'anno 1864, quando ormai il Principe Albert l'aveva lasciata, vittima di una grave febbre tifoide che lo colpirà e spezzerà la sua vita all'età di soli 42 anni, con il titolo di 'Leaves from the Journal of Our Life in the Highlands', in sessantatrè copie, di cui una donata al principe di Galles che recava la seguente iscrizione: 'This account of our happy life, now for ever past & of his happy Childhood'; nel 1884 venne pubblicato un ulteriore volume 'More Leaves from the Journal of a Life in the Highlands'


"che continuava la storia dalla morte del Principe Consorte fino al 1882. Esso era dedicato, non solo come erano i precedenti 'Leaves' alla memoria di colui che rese la sua vita radiosa e felice, ma anche ai suoi 'Loyal Highlanders' e soprattutto al 'mio devoto assistente personale e fedele amico John Brown', che era morto da poco. Un tributo a lui dedicato conclude il libro. " 3





John Brown by Kenneth MacLea





John Brown and Queen Victoria by Edwin Landseer





Corrie Buie by Carl Haag



Profondamente innamorata del suo Albert al quale volle venisse fatta ufficialmente richiesta di matrimonio dopo soli quattro giorni da che lo aveva conosciuto, nonostante l'aspetto un po' troppo 'gentile' e per il tempo decisamente effeminato, Victoria vide in lui l'obiettivo della sua grande passione e del suo bisogno di amore.

'Colui che era il commovente potere di ogni cosa qui, sul quale ho fatto affidamento per 22 anni - Egli, portato via - ed io - che sono in forma per non altro che nulla, che costantemente mi sento come se non dovessi essere qui - sono lasciata sola - mezza selvaggia con il mio dolore!
La prima visita della regina Victoria a Balmoral, 'Qui - dove tutto è stato fatto per Lui - in cui la vita era una delle attivita', [...] fu una formidabile prova della sua forza. 4

Certo che la povera Regina Victoria rimase vedova davvero molto giovane ( il principe consorte la lasciò nel dicembre del 1861 ) e fu perciò felice di trovare in John Brown un fedele amico e compagno che letteralmente divenne la sua ombra e come tale lo vediamo sempre presente sullo sfondo dei dipinti che della regina furono fatti dopo la dipartita del Principe Albert ... ma di ciò che da questa amicizia nacque vi parlerò in un'altra occasione, non voglio dilungarmi ancora molto nel timore di annoiarvi.

Come sempre mi congedo da voi augurandovi ogni bene e sperando di avervi ancora una volta intrattenuti con un argomento di vostro interesse in grado di suscitare il vostro entusiasmo; vi abbraccio infine caramente,

a presto  
















Bibliografia:

Delia Millar, QUEEN VICTORIA'S Life in the SCOTTISH HIGHLANDS depicted by her watercolour artists, Philip Wilson Publishers Limited, London, 1985



Citazioni:

1 - Delia Millar, QUEEN VICTORIA'S Life in the SCOTTISH HIGHLANDS depicted by her watercolour artistsPhilip Wilson Publishers Limited, London, 1985 , pag. 19;

2 - op. cit., pag. 22;

3 - op. cit., pag. 110;

4 - op. cit., pag. 101.














On 1 September 1842 Queen Victoria and Prince Abert landed at Grandton Pier for their first glimpse of Scotland.



They were to visit Edimburgh ed eventually the Highlands, 'where no Sovereign of England has ever been since the Union & non perhaps before, excepting Charles II'. More than thirty years later, when the queen was visiting Glencoe, she felt, 'a sort of reverence in going over these scenes, in this most beautiful country, which I am proud to call my own, where there was such a loyalty to the family of my ancestors. For Stuart blood is in my veins & I am now, their representative & the people are as devoted & loyal to me as they where to that unhappy Race'. 1




- picture 1 - Luncheon at Cairn Lochan by Caarl Haag, 1865, from  Delia Millar, QUEEN VICTORIA'S Life in the SCOTTISH HIGHLANDS depicted by her watercolour artistsPhilip Wilson Publishers Limited, London, 1985, table XXII.




- picture 2 -  Morning in the Highlands- the royal family ascending Lochnagar by Carl Haag, 1853, detail




Both Victoria and Prince Albert were enthusiastic about this first trip of theirs to a land still unknown, and of the charm that they felt emanated both from nature, so characteristic in its landscapes, and from the temperament of the inhabitants still so much spontaneous;

" On their return south, Prince Albert wrote to his grandmother: 'Scotland has made a high favourable impression on us both; the country is really very beautiful, although severe & grand, perfect for sport of all kinds ( egli aveva  soprattutto in mente la caccia al cervo ) the air remarably pure and light in comparison with that we have here. The people are more natural, & marked by that honesty & simplicity which always distinguish the inhabitants of mountain countries, which are far from towns'." 2




- picture 3 - Queen Victoria Sketching at Loch Laggan by Sir Edwin Landseer, 1847




In such a fascinating place, where for many times they went again and again from 1842 to 1848, all that remained was to find a home in which to stay during the hunting seasons or for the holidays with the whole family; the choice fell on the old Balmoral Castle originally built by Sir William Drummond in 1390




- picture 3 - Balmoral Castle, drawn by W.Leitch, engraved by J.Godfrey, edited 1875




bought by Prince Albert, having not seen it before, on February 17th , 1848 and on September 8th, 1848 he and the queen arrived to take possession of the whole property, starting a series of lengthy negotiations that ended on June 22nd, 1852 when of the the entire estate they became the real and sole proprietors; once the totality of the land was purchased, Prince Albert decided to rebuild it because he considered the old building not adequately to the needs of his large family, and chose William Smith of Aberdeen as the most qualified architect, who built a new building located 100 meters north-west from the original building, so that hey could continue to occupy the old residence while the new castle was in the process of building.

'MY DEAR PARADISE IN THE HIGHLANDS', so Queen Victoria had to define her new Scottish Castle in her diary, finding in it the most appropriate place for the summer holidays of the entire large royal family.




- picture 4 -


- picture 5 - 


- picture 6 - 




Followed by painters such as Sir Edwin Landseer and Carl Haag Victoria was able to find almost drafted in the form of an illustrated chronicle every trip of hers to Scotland, where she and the Prince Consort could devote themselves with great freedom in moments of family intimacy, free from any political or mundane commitment ...

In this regard, I'm going to reveal you a curiosity: while Victoria was on holiday at Balmoral a few terrorists of Irish matrix organized a plot to kidnap the 48 years old queen, this is what has been revealed from official files kept secret for almost 150 years, and it seemed that this was the perfect place to make it real because “They believe that Her Majesty goes about the country with very few attendants, no guard and that there will be no difficulty in accomplishing their design.”, as contained in this official note, though, like others, fortunately, this project was discovered and foiled in time.




- picture 7 - Queen Victoria, Prince Albert and royal retinue fording the River Tarff in Glen Tilt by Carl Haag, 1861


- picture 8 - Salmon Leistering in the River Dee: the Prince of Wales and Prince Alfred , Guided by John Macdonald, Returning from Salmon Spearing by Carl Haag, 1854, from the Royal Collection Trust, © Her Majesty Queen Elizabeth II


- picture 9 - Evening at Balmoral Castle, The Stags Brought Home by Carl Haag, 1853




In Scotland she experienced such precious moments that she collected in the pages of a private journal that found publication in 1864, when Prince Albert was already expired as a victim of a severe typhoid fever that hit him and broke his life at the age of only 42 years, with the title of  'Leaves from the Journal of Our Life in the Highlands', in sixty-three copies, one of which was donated to the Prince of Wales with the following inscription: This account of our happy life, now for ever of His past & happy Childhood; in 1884 was published another volume 'More Leaves from the Journal of a Life in the Highlands',

"which continued the story from the death of the Prince Consort up to 1882. It was dedicated, not only as the Leaves had been to the memory of him who made the life of the writer bright and happy, but to her 'Loyal Highlanders' and especially to 'my devoted personal attendant and faithful friend John Brown', who had recently died. A tribute to him concludes the book." 3




- picture 10 -  John Brown by Kenneth MacLea


- picture 11 -  John Brown and Queen Victoria by Edwin Landseer


- picture 12 - Corrie Buie by Carl Haag




Deeply in love with her Albert who wanted to was officially made request for marriage after only four days since he had known him, despite the look a bit too kind and for the time decidedly effeminate, Victoria saw in him the goal of her great passion and her need for love.


Who was especially close to the Court refers the image of a very passionate queen, whose fervor wasn't always reflected in her consort - feeling frustrated in the pursuit of her conjugal rights, Victoria knocked heavily on the door of the bedroom where the Prince Albert he was closed, screaming loudly in German: 'Open this door! I am the Queen!'
- so he endeavored to invent and install a switch near the bedside table to activate a series of mechanical locks on the door of the room so that their nine children, all still minors, were not able to grasp their parents in flagrant.

'He who was the moving power of all, He on whom I lent for 22 years - He taken - & I - who am fit for nothing alone, who constantly feel as if I ought not to be here - am left - half wild with grief ! Queen Victoria's first visit to Balmoral , 'Here - where all was made for Him - where the life was one of activity', [ ...] was a formidable test of her strenght. 4

The fact is that the poor Queen Victoria truly became a widow very young, ( Prince Albert died on December 1861 ) and was certainly very happy to find in John Brown a faithful friend and a loyal companion who literally became her shadow as we can see looking with attention also in the background of the paintings of the queen that were made after the departure of Prince Albert ... but about what from this friendship was born I'm going and tell you on another occasion, I will not say much more, I'm afraid to bore you !

As always I take my leave of you wishing you all the best and in the hope to have entertained you with a topic of your interest able to arouse your enthusiasm; I eventuallembrace you all much dearly,


see you soon  













Bibliography:

Delia Millar, QUEEN VICTORIA'S Life in the SCOTTISH HIGHLANDS depicted by her watercolour artistsPhilip Wilson Publishers Limited, London, 1985



Quotations:

1 - Delia Millar, QUEEN VICTORIA'S Life in the SCOTTISH HIGHLANDS depicted by her watercolour artistsPhilip Wilson Publishers Limited, London, 1985 , page 19;

2 - op. cit., page 22;

3 - op. cit., page 110;

4 - op. cit., page 101.


mercoledì 1 aprile 2015

Happy Birthday ~ My little old world ~



Just a few lines ...





to remeber that on April 1st, 2013 'My little old worl', sofly, silently, was born, cared with much joy, love and enthusiasm ... and now, after two years, so many friendships were born thanks to it, so many beautiful souls are surrounding me, so many things has happened and the joy, the love and the enthusiasm are growing more and more ...

Thank you with all my heart to you all !



With  neverending gratitude